Hyppää sisältöön

Kari Virtanen

”Tuotetta täytyy voida käyttää vuosikymmeniä, ja rakenne on suunniteltava sitä ajatellen” – Mestaripuusepän innostus puuta kohtaan on säilynyt läpi elämän 

Jo alle kouluikäisenä Kari Virtanen kiinnostui puusta ja siitä, mitä kaikkea tuosta inspiroivasta materiaalista voi tehdä. 50-luku Suomessa oli niukkuuden aikaa ja usein perheen lapsetkin osallistuivat pienimuotoiseen ansiotoimintaan. Myös Virtasen perheessä valmistettiin myyntiin kodin pieniä tarve-esineitä, kuten saunavihtoja ja härkimiä. Käsitöiden tekemisestä tuli luonteva osa elämää jo varhaisessa vaiheessa. Nyttemmin Kari Virtanen on suunnitellut huonekaluja mm. Kiasmaan, Tampere-taloon, Keskustakirjasto Oodiin ja Helsingin Tiedekulmaan.

Pohjanmaalla 50- ja 60-luvulla varttunut nuori puusepänalku oli 14-vuotias, kun hän meni pieneen paikalliseen puusepänverstaaseen oppipojaksi eli kisälliksi. Ammattitaito kasvoi vähitellen vanhojen pohjanmaalaisten mestareiden silmien alla. Oppiminen tapahtui työn kautta, ja teoriaosuudet suoritettiin lyhyiden kurssien muodossa. Koristepuusepän ammattitutkinnon Virtanen suoritti kisälli-mestaritutkintona alan kurssikeskuksessa. Työkokemus ja ammattitaito kehittyivät useissa eri verstaissa: ehtipä nuori puuseppä Lahden Asko Oy:n mallipuusepäksikin.

Vuonna 1967 Kari Virtanen sai mahdollisuuden perustaa oman verstaan Seinäjoelle. Kaupungissa oli rakentumassa merkittävä Alvar Aallon suunnittelema kirkko sekä kulttuurirakennusten keskus, jonne uusi yhden miehen verstas, Nikari, sai ensimmäisen toimeksiantonsa. Kari Virtanen valmisti verstaallaan Alvar Aallon projektiin lukuisia erikoiskalusteita, sekä sisustus- ja pienesineitä seitsemän vuoden ajan.

”Opin Alvar Aallolta paljon, varsinkin sisustuksesta”, Kari Virtanen kertoo miettiessään vuosiaan projektin parissa.

Tämän seitsemän vuoden projektin jälkeen mestari työskenteli tiiviisti Kaj Franckin kanssa 1980-luvulle saakka. Franck halusi keskittyä Pohjanmaan käsityöläisten opastamiseen muotoilussa, ja tukea heitä ammattinsa sekä tuotteiden tunnetuksi tekemiseen muotoilualan korkeatasoisten näyttelyiden kautta Suomessa ja kansainvälisissä alan tapahtumissa.

”Se elämänvaihe oli todellinen muotoilun ja arkkitehtuurin korkeakoulu. Olen ammattiurani aikana saanut tehdä töitä monien kansainvälisesti tunnettujen arkkitehtien kanssa, ja kaikki projektit ovat opettaneet jotain uutta. Ammatissa oppimiseen on aina liittynyt myös oma opetustyö korkeakouluissa ja alan oppilaitoksissa. Erityisesti nuorien kanssa työskentely on ollut palkitsevaa, heidän ajattelutapansa on pitänyt mielen valppaana. Ja kun on itse nuorena saanut oppia kokeneilta mestareilta, on erityisen palkitsevaa saada siirtää tuota oppia eteenpäin”, Kari Virtanen kertoo.

Joitain Karin suunnittelemia tuotteita on myyty lähes 30 vuoden ajan. Liiketoiminnan ja ympäristön kannalta tuotteiden ajattomuus on tärkeää. Tätä oppia Kari opettaa myös eteenpäin uusille tekijöille.

”Käsintehdyissä kuvissa on inhimillisempi piirtojälki.”

Karista huokuu nöyryys ja luontainen ammattitaito. Puusepän työssä hyvä piirtotaito on etu. Kari piirtää edelleenkin käsin, sillä hän kokee, että muuten työstä puuttuu sielu. Paperille hahmotellaan huonekalu, jonka designissa otetaan huomioon ergonomia, käytettävyys, muoto ja valmistus.

”Lähestymistapani on, että alkuun innostun rakenteesta ja tutkin sitä tarkoin. Harvoin lähestyn muoto edellä, koska silloin ei tiedä, miten lopputulos on mahdollista toteuttaa. Olen tekijä ja tiedän, miten koneet ja laitteet toimivat. Sen kautta on hyvä miettiä, mikä on mahdollista ja järkevää tehdä. Edustan sitä ikäpolvea, joka oppi käsin piirtämisen taidon. Käsintehdyissä kuvissa on inhimillisempi piirtojälki.”

Ekologisuus edellä 

80-luvulla Karille vielä hieman hymyiltiin, kun hän kartoitti puhtaita ja luonnollisia pintakäsittelyaineita.

”Ekologisuudesta olen pitänyt kiinni aina. Jo 70–80-luvulla tutkin pintakäsittelyaineita, jotka olisivat orgaanisia. Ympäristön huomioiminen on yksi ostovaltti Nikarin tuotteissa. Myös kalusteiden huollettavuus on avainasemassa. Luonnonmateriaali, huollettavuus ja ekologisuus kulkevat käsi kädessä, ja niiden ansiosta tuotteille voi syntyä hieno patina eli tuote ikääntyy kauniisti.”

Nikarin toiminnasta välittyy ekologisuus ja vastuullisuus. Vastuullisuuden lisäksi Kari arvostaa paikallisuutta ja siksi nykyinen esinekulttuuri mietityttää häntä – tavaraa kuljetetaan paljon ja pitkiä etäisyyksiä. Hän heittääkin ilmoille pohdiskelevan kysymyksen siitä, miten esineiden paikallisuus otetaan huomioon tulevaisuudessa.

Kuka on Kari Virtanen?

Kansainvälisesti arvostettu puuseppä Pohjanmaalta.

.

Search