Suomalaisen muotoilun ja taiteen keskuksessa Fiskarsissa toimii kultasepän työhuone, jossa valmistuvat käsintehdyt JALO-metallikorut. Perustaja Timo Mustajärven mielestä näkemisen taito on oleellinen osa käsityöammattia. Timolla on myös vahva näkemys korujensa aidosta ja rosoisesta tyylistä sekä siitä, millainen koru sopii asiakkaalle.
Timo Mustajärven ammattitaito on jalokivien tavoin hioutunut monen eri vaiheen kautta. Kaupallisen alan lisäksi hän on opiskellut muun muassa muotoilua ja lasipuhallusta. Lisäksi hän on kerännyt ansioluetteloonsa ammattinimikkeet puuseppä, jalokiviseppä ja kultaseppämestari. Timosta ei kuitenkaan alkujaan pitänyt tulla kultaseppää.
”Kivikoulun aikana meille opetettiin jalometallitöitä ja mä vaan ajattelin, että ei ikinä, kun tää on niin vaikeeta. Kun valmistuin kivikoulusta, tein hetken jalokivisepän töitä ja innostuin vilpittömästi alasta. Jatkoin opintoja kultasepäksi. Oivalsin, ettei ala ole sittenkään niin perinteinen kuin olin alkuun ajatellut. Sain viedä omaa näkemystäni eteenpäin.”
JALO-korut ammentavat Timon näkemyksiä estetiikasta. Värit ovat peräisin Meksikosta, muotomaailma sukellusharrastuksesta ja pinnat rosoisesta ruosteesta. Vastavalmistuneiden korujen voidaan sanoa näyttävän jo valmiiksi siltä, että ne ovat nähneet elämää.
”Valmiissa koruissa on tärkeää, ettei löydy toista samanlaista”, Timo summaa.
Näkemisen taito on käsitöissä tärkeää
Keskeneräinen koru on voinut levätä Timon työpöydällä jopa 10 vuotta ennen sen valmistumista. Toisinaan korut valmistuvat päivässä. Timo on oppinut kartuttamaan omaa luovuuttaan ja ottamaan aikaa korujen valmistusprosessiin.
”Filosofiani on, että ensin tehdään se työ, mikä ruokkii luovuutta ja antaa intoa siirtyä seuraavaan työhön. Jos ekana on ikävä ja vaikein työ, sitä siirretään. Väkisin tekemällä lopputulos ei ole koskaan paras”, Timo kertoo.
Kultasepän työssä tärkeää on kolmiulotteinen hahmottaminen ja näkemisen taito. Korut valmistuvat näkemyksen kautta käsityönä, jossa ajatus, silmät ja kädet toimivat sulassa sovussa.
”Olen joskus kieltäytynyt myymästä, jos koru ei näytä asiakkaan päällä hyvältä.”
Timo elää hektistä yrittäjäelämää, jossa asiakastyö vie suurimman ja näkyvimmän osan ajasta. Jokainen asiakas kohdataan aina yksilönä. JALO-korujen asiakaspalvelu on yhtä persoonallista ja aitoa kuin sen tuotteetkin.
”Olen joskus kieltäytynyt myymästä, jos koru ei näytä asiakkaan päällä hyvältä. Se aiheuttaa hämmästystä. Perustelen kuitenkin näkemykseni asiakkaalle kertomalla ja näyttämällä, mikä hänelle oikeasti sopii ja näin pääsemme yhteisymmärrykseen.”
Vaikka korut loihditaan aina yksilöille, ovat ne aina tunnistettavissa JALO-koruiksi. Kun tekee käsillä, on tärkeää, että lopputulos miellyttää esteettisesti myös tekijäänsä. Tunnistettavuus ja oma tyyli olivatkin piilevä tavoite oman pajan avaamisessa.
Timolle tärkeintä ei ole myynti, vaan elämyksen luominen. Asiakkaille annetaan aikaa ja hänet pyritään tuomaan lähemmäs korun tarinaa. Usein myymälään astelee ihastelija, josta myöhemmin tulee ostaja ja toivon mukaan vakioasiakas. Koruilla hurmatut asiakkaat palaavat usein takaisin.