Hyppää sisältöön

Jenni-Maria Satopää

Hotellivieraiden tarpeet muuttuvat ja monipuolistuvat – Mestarin hotellipäällikkö Jenni-Maria Satopää tietää, miten niihin vastataan

Jenni-Maria Satopäällä on korkeat kriteerit omalle työlleen. Viimeisen viiden vuoden aikana hän on ollut avaamassa kolmea uutta hotellia, joista jokainen tarjoaa jotakin uutta majoitusalalle. Yksi niistä on Hotel Mestari.

Kun 17 vuotta hotellialalla työskennelleeltä Satopäältä kysytään, miksi hän on viihtynyt alalla niin hyvin, hän tietää heti.

”Työpäiväni tulee tänään olemaan täysin erilainen kuin eilen, enkä vielä edes tiedä miten. Mielikuva tiskin takana valkoisessa kauluspaidassa hymyilevästä vastaanottovirkailijasta ei kuvasta hotellin työntekijöiden todellista työnkuvaa. Yllättäviä ja uusia tilanteita tulee jatkuvasti. Välillä täytyy toimia esimerkiksi putki- tai huoltomiehenä.”

Satopää aloitti vuonna 2005 vastaanottovirkailijana edeten sitten esihenkilötehtäviin ja nyt hotellipäälliköksi. Hotel Mestari on Satopäälle kolmas hotelli viiden vuoden aikana, jonka avaamisessa hän on ollut mukana.

”Uuden hotellin avaaminen on koukuttavaa. Joka kerralla olen päässyt mukaan tuomaan alalle jotain täysin uutta, eikä Hotel Mestari ole poikkeus. Se herättää minussa ylpeyttä. Hotellin avaamista edeltävä viimeinen kuukausi vaatii unettomia öitä, mutta fiilis avaamisen jälkeen on vertaansa vailla.”

Hotel Mestari vie yksilöllisyyden uudelle tasolle

Satopää on uransa aikana nähnyt alan kehityksen. Hotellissa yöpyvien ihmisten tarpeet ovat vuosien saatossa muuttuneet ja monipuolistuneet. Nykyisin hotelleista haetaan yöunien lisäksi kokemuksia.

”Esimerkiksi pandemian aikana on syntynyt kokonaan uusi käyttäjäkunta, kun kaupunkilaiset tulevat yöpymään lähihotelleihin. He tarvitsevat yöpymiseltä eri asioita kuin vaikka työmatkalaiset.”

Mestarissa keskitytään siihen, että jokaisen tarpeisiin pystytään yksilöidysti vastaamaan. Vieras pääsee valitsemaan kahdeksan erilaisen huoneluokan väliltä tarpeisiinsa sopivimman.

”Koska hotelli on vanhassa 1900-luvun alkupuolen rakennuksessa, jokainen huone on kooltaan ja ominaisuuksiltaan erilainen. Asiakas voi valita esimerkiksi loft-huoneen, kattohuoneiston tai parvekkeellisen huoneen väliltä. Jotkut eivät kaipaa huoneelta erikoisuuksia tai lisäpalveluita, vaan matkan keskiössä on hyvät yöunet, mikä tietysti myös onnistuu meillä.”

Satopää on ollut mukana kehittämässä huoneiden lisäpalveluita, eli sitä, mitä huoneessa voi syödä, juoda ja kokea. Kukin voi omilla valinnoillaan tehdä matkastaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisen ja onnistuneen kokemuksen.

Hän kertoo, mitä kukin eri lifestyle-kokonaisuus pitää sisällään, mutta korostaa heti perään, että rajat on tehty rikottaviksi.

“Yksityistä elokuvateatterielämystä kaipaavan valinta on Movie Night -paketti, johon kuuluu esimerkiksi leffaeväät ja elokuvateatteritunnelman mahdollistavat medialaitteet juuri tähän tarkoitukseen suunnitellussa loft-huoneessa. Täydellistä rentoutumista ja arjesta irtautumista ajatellen on luotu puolestaan Cool Down -paketti, johon kuuluu kasvonaamio ja erilaisia juomavaihtoehtoja. Mutta jos vieras haluaa nauttia leffaeväistä kasvonaamio kasvoillaan, niin se kyllä järjestyy.”

Mistä Satopää sitten tietää, mitä hotellin vieraat tarvitsevat?

”Tunnistan erilaisia tarpeita uteliaisuuden ja kokemuksen avulla. Kysyn paljon kysymyksiä ympärilläni olevilta ihmisiltä. Esimerkiksi leffapaketin sisältöä suunnitellessa kysyin monilta ihmisiltä heidän mieltymyksistään ja muokkasin sisältöä sitä kautta.”

Kuka on Jenni-Maria Satopää?

Hotel Mestarin hotellipäällikkö, jonka 17 vuoden työkokemus lähti tarpeesta auttaa muita.

Search